rozucime

ROZUČÍME VŠECHNY OTEVŘENÉ HLAVY

VZDĚLÁVÁNÍ JE NEJÚČINNĚJŠÍ NÁSTROJ ŘÍZENÍ VLASTNÍHO OSUDU. 

Je jen na Vás, jak dobře ho dokážete využívat.
Nic Vám nedokáže vytvořit větší potenciál,
nic Vám nedokáže dát větší svobodu.

V šesti letech je odvedli do školy. Po 18 letech odešli s papírem v ruce. Někteří se celý život pachtí za tím, za čím se dle jejich názoru pachtí většina ostatních. A jelikož žádný vlastní cíl nemají, nikdo ho také nedosáhnou.

A pak jsou tu ti, kteří dělají věci, které jim dávají smysl. Vědí co a proč dělají, baví je to a dělají to stále lépe. Stále rychleji se posouvají kupředu. Toho, po čem se ostatní pachtí, dosáhnou jen tak mimochodem a nezávisle na ostatních. To je síla skutečného vzdělávání. 

JAK JSTE NA TOM NYNÍ VY?

Otrok

Přeborník v krysím závodě. Umí se učit. Pokud by za to byla dostatečně velká odměna, naučí se nazpaměť telefonní seznam nebo skvěle háčkovat. Nechce nic zadarmo, nečeká na zázraky. Cestu mu ale kolíkuje někdo jiný. Pravidelně povyšuje a dokud má kam růst, smysl života nehledá.

Vítěz

Ví, co chce. Ví, co musí umět, aby toho dosáhl. A ví, jak se to naučit. Vzdělává se pravidelně a z vlastní vůle. Neúspěchy vnímá jako dočasné nepohodlí a z každého se dokáže poučit. Chyby neopakuje. Nespoléhá na ostatní ani na štěstí. Chápe, že vše, co za něco stojí, vyžaduje skutečné úsilí.  Je svobodný. Dělá jen věci, které mu dávají smysl a každý den je dělá o trochu lépe.

Nešťastník

O ničem nerozhoduje a nemá žádný cíl ani ambice. Čeká na instrukce. A je nešťastný, když je dostane. Každá změna je k horšímu. Ti úspěšnější jsou každý den vzdálenější. Jeho závislost na ostatních je každý den větší.  Pokud něco neumí, nehledá způsob, jak se to naučit, ale dobře ví, kdo za to může a proč to nejde.

Snílek

Chápe svět a přemýšlí v kontextu.  Ví, co by měl umět.  Tempo pokroku ale neodpovídá ambicím a potenciálu.  Vždy se objeví překážka, která vše alespoň zpozdí. Odhodlání mu neschází, ale často zmizí dříve, než svého cíle dosáhne. Kolem sebe vidí, jak mu utíkají lidé s menším rozhledem. Nechápe proč, když to myslí dobře. Nechápe, že záleží i na výsledcích.

Proč se pravidelně a cíleně vzdělávat?

Je třeba znát důvod.
Je třeba chápat smysl vzdělávání. 

Svět se mění. Už nevítězí ten, kdo toho nejvíce ví, ale ten, kdo se nejrychleji učí nové věci. Nové věci, které přibývají stále rostoucím tempem.

Vzdělávat se průběžně a vědomě, s motivací vyřešit konkrétní problém, zvládnout konkrétní dovednost, je řádově efektivnější než nárazové učení se “do šuplíku.”

Vzdělávání je kumulativní, je jako puzzle. Čím více správně umístěných dílků, tím rychleji pak přidáváte ty ostatní. Kdo chvíli neskládá, už skládá opodál.

Jak se vzdělávat efektivně?

Je třeba znát způsob.
Je třeba převzít odpovědnost. 

Naučte se klást si správné otázky. Co, proč a od koho se co učíte. Jak to souvisí s tím, co už znáte a co nového díky tomu budete moci dělat. A jak poznáte, že jste svého cíle dosáhli.

Za výsledek vzdělávání je třeba převzít zodpovědnost. Učíte se pro sebe, Vám záleží na tom, aby byl výsledek co nejlepší. Ostatní Vám mohou pomáhat, tu nejlepší cestu k cíli si musíte najít sami.”

Klíčová je pravidelnost.Je potřeba začít a vytvořit si návyk. Základem úspěchu je správné tempo, odpovídající náročnost a četnost zpětné vazby. Vzdělávání by mělo být přirozenou součástí Vašeho života.

Co s tím? Začít.

Doporučujeme začít v tomto pořadí:

STUDUJEŠ?

Nauč se učit se. Nauč se nemrhat časem.

PRACUJETE?

Posouvejte se vpřed. I když času není nikdy dost.

JSTE RODIČ?

Zjistěte, o čem vzdělávání je. A jděte dětem příkladem.

ŘÍDÍTE TÝM?

Naučte se pomáhat ostatním růst.